Gymnasieval

Gymnasie?

Jag har tänkt mycket länge på vad jag vill bli, och vad jag vill läsa. Men grejen är ju att snart måste jag börja välja, alla mina val här i livet kommer snart rassla in. Gymnasiet? I Trelleborg eller Malmö? Linje? Estet eller samhälle? Läsa vidare eller åka utomlands? Flytta långt hemifrån eller bo kvar?! Ja snart ska allt ske. Och valet jag står inför just nu är, gymnasie. Och jag är mer eller mindre LOST. Jag vet väll inte vad jag vill? Jag vill bara att allt ska vara bra, att alla mina kompisar ska stanna. Skolan ska väll inte ha någon betydelse? Så varför ska alla då gå i Vellinge. Jag vill inte gå i Vellinge, jag vill inte splittras i heller. Det känns som om gymnasiet fungerar som ett test. Vännerna du har kvar efter är vännerna som är här för att stanna. Det är vännerna som du kommer behålla. Dom andra kommer mer eller mindre långsamt försvinna ut ur mitt liv. Men jag ver inte om jag är redo än, om jag är redo att lämna allt jag har. Växa upp, hitta mig själv som person... Men åter till gymnasievalet. Jag funderar på estet eller samhälle i Trelleborg. Jag var på estet och skuggade för någon dag sen och det var väldigt trevligt där, men samtidigt var det inget wow. Jag blev inte mer säker på mitt val för att jag skuggade, eller kanske blev jag. Jag kände att jag inte passade in till 100% där. Att det inte var helt jag. Jag som person har väldigt många olika sidor. Och en del av mig passade perfekt. Medan en annan inte passade in alls. Och jag känner att jag kanske bara skulle ha sången som en hobby ändå? Jag vill ju inte arbeta med musik. Så kanske är det bäst att gå samhälle?! Där ska ju de flesta gå ändå. Eller ska jag bara göra detta för mig själv. Det är de som är den stora fråga. Just nu vet jag verkligen inte vad jag vill. Och om 3 månader ska jag ha bestämt mig. Det är de som är det sjuka. 3 månader, 12 veckor. Sen ska en stor del av mitt liv vara beslutat.

Det var bara lite tankar jag hade i huvudet och ville få ut. Gulligt om ni läste hela! Pussar Linnea

Kommentarer
Postat av: Estetare!

Du får exakt samma utbildning på estet som på samhälle! Bara att du läser musik också! Alltså, exakt samma behörigheter för högskolan! Och till och med fler! Det är smartare att gå estet, för då kommer du ha chansen till fler utbildningar efter gymnasiet än om du väljer samhälle

2013-11-12 @ 16:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0